Мотив извођења часа:Према СМЕРНИЦАМА ЗА ОРГАНИЗАЦИЈУ И РЕАЛИЗАЦИЈУ ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНОГ РАДА У ШКОЛСКОЈ 2023/2024. ГОДИНИ:
Посебан нагласак током ове школске године је на развоју позитивних људских вредности, унапређивању односа заснованих на поштовању, сарадњи и солидарности уз уважавање различитости.
Датум реализације: 15.9.2023.године
Трећи час наставног дана ( IV3 по распореду биологија, I3 по распореду математика )
Час изведен у одељењима: IV3 ( истраживали и презентовали тему) и I3 ( активно слушали, дискутовали и изводили закључке)
Наставни предмети: биологија, хемија, математика, физика
Примењена сарадничка настава, пројектно и вршњачко учење.
Аутори: Биља Баковић, Биљана Радовић, Небојша Варница, Гордана Варница
Час изведен у складу са Смерницама МНПТР у оквиру теме: Дани демократске културе
Циљ часа: на примерима биографија научника ученици треба да пронађу примере кршења људских права
Примери:
Розалинд Френклин- научница, биолог, којој је изостала Нобелова награда
Нети Стивенс – није озбиљно схваћена јер у то време научнице нису биле признате
Чарлс Дарвин – још увек оспораван научник
Грегор Мендел – иако ,,отац генетике”, остао непризнат до краја у своје време, од стране многих научника, чак и самог Дарвина
Дмитриј Иванович Мендељејев – изостала Нобелова награда
Антоан Лорен де Лавоазје- убијен на гиљотини као непријатељ републике
Амедео Авогадро – није одмах прихваћен
Џон Далтон – одсуство подршке породице и околине
Јанош Бољај- непризанти радови
Еварист Галоа – оспораван
Софија Коваљевскаја- руска математичарка, писац и борац за права жена
Сриниваса Рамануџан- оно што је имао да им покаже било је превише ново, превише непознато и додатно представљено на необичне начине;
Курт Гедел- његов рад био изложен критици и нападима, али је на крају извршио револуцију у математичкој логици
Григориј Перељман – „Не занима ме новац или слава; не желим да будем изложен попут животиње у зоолошком врту“
Хипатија – растргли је на тргу због напредних идеја и неприхватања жене као филозофа
Милева Марић – сложен однос са Ајнштајном
Ксенија Атанасијевић – жена која је идејама поранила век
Хенријета Левит – припадала групи ,,рачунаљки” ( жене које су на Харварду радиле прорачуне у астрономији, а било им забрањено гледање у звезде)
Еми Нетер – у Немачкој владало правило 3К: за жене су кухиња, деца и црква . Еми је у катедри свог професора радила на факултету, била шаптач ,,његових” предавања
Лиза Мајтнер дискриминација због антијеврејских закона
Напомена:
Појам „корелација” у наставној терминологији има неколико значења. Најшире и најопштије значење корелације односи се на узајамност, повезаност или зависност, односно чињеницу да су две ствари или варијабиле тако повезане да је промена у једној праћена одговарајућим или паралелним појавама у другој. Поред уобичајеног схватања корелације (међусобно повезивање и однос садржаја предмета који се изучавају у школи, именовано као „хоризонтално” и „вертикално“), корелација се успоставља и између оријентационих циљева наставе, исхода и стратегије учења.
Добити од оваквог приступа настави су вишеструке. Интердисциплинарни приступ настави има следеће предности:
• Изучавањем садржаја са аспекта више дисциплина ученици потпуније и свестраније схватају проблем
• Примена знања у пракси што представља потврду њихове усвојености
• Ученици се подстичу на тражење нових путева приликом решавања проблема, односно подстиче се флексибилност мишљења
• Оваквим приступом подстиче се дивергентно мишљење, односно способност ученика да налазе што већи број идеја, оргиналност и нетипичност решења
• Изучавањем садржаја са аспекта више дисциплина доприноси развоју различитих врста интелигенције
• Сагледавају проблем (градиво) у целини код ученика се развија унутрашња мотивација у и радозналост
• Избегава се непотребно понављање, штеди се време
• Настава постаје разноврснија и занимљивија
• Код ученика се развија сараднички дух и организационе способности
Продукти часа: брошуре о научницима, фотографије са часа, анкета и ППТ презентација
Предлог је да се час ( уз одређене корекције, препоруке чланова већа, укључивање још наставних предмета итд.) уврсти у Годишњи план наставе природних наука и за следећу школску годину.