Изборни програми за први разред



Изборни програми за први разред

На основу плана и програма за  први разред гимназије, будући ученици првог разреда друштвено-језичког и природно-математичког смера ће, осим обавезних предмета имати и два изборна програма.

Свака школа је у обавези да понуди четири програма. Изборни програми за први разред гимназије у Гимназији „Свети Сава“  Пожега су:

  • језик, медији, култура
  • појединац, група и друштво
  • здравље и спорт
  • примењене науке

Ученици приликом уписа у први разред бирају  два програма који желе да похађају.

ЈЕЗИК, МЕДИЈИ И КУЛТУРА

Циљ учења изборног програма језик, медији и култура  је да допринесе унапређивању комуникацијских вештина, развоју медијске културе и усвајању културних образаца који ће ученику омогућити сналажење у савременом свету, изградњу идентитета и  даљи професионални развој.

По завршетку програма ученик ће бити у стању да:

  • критички разматра позитиван и негативан утицај медија;
  • процењује значај и утицај  информација и извора информација и повезује их са сопственим искуством ради решавања различитих ситуација;
  • препознаје примере манипулације, дискриминације и говора мржње у медијима и има критички однос према њима;
  • одговорно се односи према креирању сопствених медијских порука;
  • комуницира на  конструктиван начин;
  • исказује спремност да учествује у акцијама чији је циљ унапређивање медијске културе;
  • разликује културне од популарних садржаја и на основу тога доноси вредносне судове.

ПОЈЕДИНAЦ, ГРУПА И ДРУШТВО

Циљ учења изборног програма појединaц, група и друштво је оспoсобљавање ученика за критичко сагледавање места појединца и група у друштву, њихових улога, права, одговорности и међузависности, ради развијања знања, вештина, вредности и ставова неопходних за конструктивноучешће у различитим ситуацијама својственим савременом динамичном друштву.

По завршетку програма ученик ће бити у стању да:

  • аргументовано дискутује о друштвеним појавама имајући у виду позицију појединца, групе и друштва;
  • уочава и анализира различите врсте интеракцијских процеса у друштву и међузависност између појединаца, група и друштва;
  • препозна начине утицаја и манипулације појединца, групе и друштва;
  • илуструје на примерима и примени у реалним ситуацијама механизме разградње негативних друштвених стереотипа;
  • исказује просоцијалне ставове, вредности, осетљивост за етичко просуђивање;
  • препознаје специфичности истраживања у друштвеним наукама.

ЗДРАВЉЕ И СПОРТ

Циљ учења изборног програма здравље и спорт је да ученик, на основу проучавања различитих аспеката здравог живота, развије знања, вештине, ставове и вредности који су у функцији очувања и унапређивања здравља и културе телесног вежбања.

По завршетку програма ученик ће бити у стању да:

  • проналази релевантне изворе информација о значају редовног физичког вежбања –спорта и рекреације и користи их у формирању здравих животних навика;
  • препозна и критички процени потенцијално ризичне ситуације по здрављеи у складу са тим одговорно реагује;
  • одабере и примeни разноврсне програме физичког вежбања – спорта и рекреације, опоравка и здраве исхране, у складу са својим потребама и могућностима;
  • покреће и предузима иницијативе којима се промовишу значај физичког вежбања и здрав начин живота.

ПРИМЕЊЕНЕ НАУКЕ

Циљ учења изборног програма Примењене науке је да допринесе развоју научне и технолошке компетенције ученика,тј. развоју научног погледа на свет, система вредности испособности потребних за одговорну улогу у друштву и даљи лични и професионални развој.

По завршетку програма ученик ће бити у стању да:

  • демонстрира разумевање појмова фундаментална и примењена наука;
  • процењује значај и утицај научних достигнућа на свакодневни живот;
  • демонстрира разумевање значаја примене зелених принципа у оквиру нових научних и технолошких достигнућа;
  • истражује, анализира и критички процењује резултате истраживања;
  • прикупља, анализира и обрађује резултате мерења;
  • осмишљава и предузима истраживање у решавању проблема, одговорно се односећи према свом животу, животу других и животној средини; искаже и образложи позитиван став према стицању научних знања и примени научне методологије.